نوشته شده توسط : محسن

تحــقق اقتصاد مقاومتي در قاب آبي

به گزارش خبرنگار ایسنا، موضوع آب امروز یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های کشور است و ورود بالاترین مقام کشور به این حوزه نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد. همچنین باید به این مساله نیز توجه کرد که حفاظت از آب یک موضوع مقطعی نیست؛ لذا مسئله آب در سه بخش تأمین، مهار و استحصال آب‌های موجود، مدیریت مصرف در تمام بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شرب با استفاده از تکنولوژی و تجهیزاتی که کمترین مصرف را داشته باشد، کیفیت و سلامت آب با همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد.

یارانه

علاوه بر این نیز آب هم دارای ارزش اقتصادی و هم از ارزش‌های سیاسی و زیست محیطی است، لذا حفاظت و صیانت از آن باید مورد توجه تمامی دستگاه و نهادهای اجرایی باشد و به گفته علی‌اکبر گروسی - رئیس کل دادگستری کردستان - برای جلوگیری از هدررفت آب باید فرهنگ سازی های لازم در زمینه صرفه جویی در این موهبت الهی صورت گیرد و فرهنگ‌سازی در حوزه آب باید از مدارس آغاز شود و در کتاب‌های آموزشی به دانش آموزان به‌عنوان آینده سازان کشور، مسئله بحران آب و لزوم صرفه‌جویی در آن گوشزد شود تا بتوان بدین وسیله از کمبود و بحران آب پیشگیری کرد.

وی تاکید دارد که ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز باید خود در امر صرفه‌جویی در آب پیشتاز باشند و در صورت عدم رعایت با آنها برخورد شود و باید در مردم این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که از آب شرب برای مصارفی مانند باغبانی و شست و شو استفاده نشود تا بتوان این موهبت الهی را برای روزهای بی‌آبی ذخیره کرد.

به گفته گروسی، اطلاع‌رسانی در زمینه کمبود آب و مشکلات ناشی از آن لازم است و مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی باید به گونه‌ای صحیح مدیریت شود و از کشت‌هایی که از صرفه اقتصادی چندانی برخوردار نیستند، خودداری شود.

همچنین داریوش مختاری - کارشناس آب - نیز معتقد است که اقتصاد مقاومتی به معنای کاهش هزینه‌های دولت و وابستگی کشور به سایر کشورهاست؛ لذا اگر در چارچوب اقتصاد مقاومتی پروژه‌های بحران آب تدوین شود قطعا می توان این معظل عظیم کشور را تا حد زیادی کاهش داد.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از پروژه ها همچون انتقال آب و سدسازی ها با هزینه‌های گزافی صورت می گیرد که این مساله نیز مغایرت زیادی با موضوع اقتصاد مقاومتی دارد، لذا اگر می خواهیم به اهداف در نظر گرفته شده در نام سال برسیم باید برای پروژه ها برنامه های دیگری تدوین شود.

این کارشناس آب با بیان اینکه پروژه های انتقال آب و سدسازی های بی مورد خلاف اقتصاد مقاومتی است، می‌گوید درست است که دغدغه اصلی کشور تامین آب است اما باید برای این مساله هدفمندی صورت بگیرد؛ به طوری که هزینه ها کاهش یابد و بتوان بحران آب را نیز مدیریت کرد.

وی معتقد است که فرهنگ سازی می تواند تاثیر زیادی در اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد لذا باید بتوان با ایجاد فرهنگ سازی مناسب و حذف هزینه های سنگین پروژه ها اقتصاد مقاومتی را عملی کرد.

این کارشناس تاکید دارد که کاهش مصرف آب شهری، روستایی و برنامه ریزی برای تدوین پروژه ها و همچنین اختصاص یارانه دولتی در حوزه آب و کشاورزی در موارد مناسب و برنامه ریزی شده می تواند تاثیر زیادی برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد لذا مسئولان باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

با توجه به تعبیر اقتصاد مقاومتی لازم است که برای عملی شدن این مهم در حوزه استراتژی آب برنامه ریزی های اساسی تدوین شود، چرا که آب و بحران آبی فراگرفته در صورت عدم کنترل می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را به دولت تحمیل کند.

یارانه





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: